torsdag 25 oktober 2007

Stora förhandlardagen


Idag var det stora förhandlardagen. Både jag och Mia gick upp tidigt och åt frukost (idag bara bananer, gryyyymt goda) för att kunna ägna dagen till boende. Vi hade satt en deadline att vi skulle vara klara klockan 12 för med tanke på alla ställena som vi var runt på igår kände vi att sen fick det bli det det blev. Boendet vi hade var inte heller fy skam, det enda som var fel var avståndet till stranden. Vi hade praktiskt taget bestämt oss innan vi gav oss ut men dock. Första boendet vi tittade på under dagen idag (vi tittade säkert på 10 olika igår) var en hemtrevlig 1,5a. Väldigt mysik, fanns allt men liten byggarbetsplats precis ytanför, det kändes också lite off om man jämförde med var alla andra bodde. Detta tyckte jag blev för ensamt men tack ändå Jennie för tipset. Boende nummer 2 och 3 idag var jättebilliga i förhållande till alla andra. De kostade bara 5000 bath/ månad dvs ca 1000kr så de hade verkligen varit perfekt med "massor" slantar över. Dessutom låg båda ca 50 meter från stranden. Boende nummer 2 vände vi innan vi ens hade bett någon om hjälp, det luktade skunk och var bara spånplattsdörrar. Boende nummer 3 var faktiskt helt ok och var med i tankarna länge... Billigt, trångt, djur på toa men väldigt nära stranden i en gränd. När jag kom in där kände jag dock att en tsunami och man hade helt klart strykit med. Ingenstans att ta sig alls. Där fanns dock ett boende för 10000 på andra våningen, jättefin altan men ganska skumt invändigt. Mia hade också möjlighet att välja ett lägenhetshus där 3 andra lärare skulle flytta in. Detta var helt nybyggt och verkligen jättefint. Jag kände bara att det blev lite för lite space, jobba ihop, äta ihop, bo ihop. Har bott på korridor en gång och förlåt Sofia om du läser detta men det klarar jag mig bäst utan. Boendet vi hade bestämt oss för igår och det vi idag även annser var bäst ligger ca 80 meter från havet med havutsikt, hängmatta i o f lite dyrt ca 3000 sek/månad men hur underbart som helst. Efter tre intensiva förhandlingstimmar med Boy, hans svåger och hans mamma som satt inne i köket (tack Fredrik) rodde vi detta i hamn. För er förhandlare som läser detta så är det ingen hit att förhandla med thailändare och deras mammor.....



Nu är boendet klart, ska in till Krabi i helgen och investera i vattenkokare, blommor mm så att jag kan få det lite hemtrevligt. Ska också sätta upp min bild på Fam Helgesson och trycka ut en bild på min sambo Per. Känns jättehärligt. Ni kan väl tänka på mig alla där hemma när jag på morgonen traskar mina 80 meter för att ta ett morgondopp.



Har jobbat några timmar så att jag har koll på min första arbetsdag imorgon. Det kommer 9 elever som jag ska undervisa och ser riktigt fram emot att träffa dem. Hoppas att Mia blir bättre bara. Hennes ögon har helt svullnat igen, det ser helt hemskt ut men vi ska se om vi kan leta upp några dunderpiller....

Inga kommentarer: