söndag 25 november 2007

Loi Kratong och Phiphi

Ytterliggare en händelserik helg. I fredags direkt efter jobbet åkte vi till longbeach för att kolla in boende till mig och mina vänner över jul och nyår. Jag gick runt en lång stund men allt var uppbokat innan jag hittade dessa helt okej bungalows för 240kr/st/natt vilket jag tyckte var bra med tanke på att det bara är 30 meter till stranden. Vid longbeach hittade vi också Taverna, en resturang som sålde revbensspjäll, fish and chips och allt möjligt annat i gigantiska portioner. Thaimaten är god men efter en månads tid var det gått med något helt annat. Vi åt och gamsade i oss och tänkte för mig själv att jag måste tipsa Far om detta när han kommer hit. När vi åkte hem satte vi oss på vår egen lilla hotellpub innan vi gick bort till Melrose Place för att fråga om ett telefonnummer. Detta innebar att vi istället för att gå hem och lägga oss tog en tuktuk till longbeach och lyssnade på tysk teckno en bit in på natten. Trevligt men en dj som inte fattade att vi ville lyssna på annat än tysk teckno, kanske ett teckan på att vissa av oss började bli lite gamla.



På lördagen var det en lång stranddag, kanske alltför lång med tanke på den röda färgen som både jag och Mia drog på oss. Jättehärlig dag i strålande sol, en riktig slappedag som vi väl hade förtjänat enligt oss själva. På kvällen var det dags för Loi Kratong. En högtid som firas då fullmånen drar flodvattnet så högt upp som möjligt. Alla skickar då iväg kratonger (små tillverkade båtar av bananblad) med sina synder ut på havet. Detta blev jättefint och det skickades även upp massvis med rislampor. Vi firade detta här på Klong dao.
Idag åkte jag och Mia ut till Phiphi. Mia skulle träffa några vänner och jag skulle leta boende över nyår. Båten ut kändes jättehälig. Vi låg uppe på däck och halvsov. Det blåste en del men det var ingen fara. Till och med jag tyckte det var lugnt. När man såg phiphi kom en härlig känsla upp i magen och det kändes mycket bra att komma tillbaka till ön. Den första timmen drog jag med mig Mia och letade boende. Jag hade ett favorithotell jag ville kolla in först uppe i backen och det var en bit dit. Med tanke på att det var nästan 2 år sedan jag var på Phiphi sist så var det lite svårt att hitta till en början. Det var mycket upp och ner och dramför allt upp. Jag drog runt på stackars Mia in och ut fram och tillbaka i nästan 35 gradig värme. På vägen till longbeach gav Mia upp när vi skulle in i skogen. Hennes djurfobi satte stop och jag som hennes personliga tränare idag fick traska vidare själv. Jag vände också ganska snart och vi tog ett välbehövligt bad i en jättefin liten bukt med blått vatten. Efter detta träffade Mia sina vänner och jag fortsatte att leta boende. Allt, verkligen allt var helt fullt. Jag kollade runt på säkert 10 olika hotell, vi ville ha lite lyxigare över nyår men allt var slut. Jag gick efter ett tag och atte mig på ett turistoffice precis vid piren och sa hjälp. Han försökte också under drygt 45 minuter. Till sist verkade som om vi hittade ett fint hotell på andra sidan ön. Jag ville kolla rummen så att de var fina så vi traskade dit. 25 min i 35gradig värme är inte roligt. När vi kom fram var där givetvis inga rum utan han försökte dra med mig upp till view point för att kolla däruppe. Då höll jag på att få solsting och vi gick tillbaka igen. Jag fick efter mycket om och men tips om två andra hotell på andra sidan så jag pinnade iväg till dem. Det ena hotellet hade ett rum och det andra var i så dåligt skick så det ville jag inte ha. Iväg till longbeach och kollade där men där var det också fullt. Fick sedan springa till färjan då jag insåg att jag inte hade fått någon mat i magen.



Boende på phiphi ska bokas i tid. Provar nu istället med internetbokning för att se om det fungerar. Alla rummen var ju uthyrda till resebyråar så man kanske kan få napp där. Värt att testa, har redan skickat iväg en bokning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Phi Phi Island Cabana

Hej!

PÅ ovangivna adress skall det finnas lediga rum på Phi Phi. Deras hemsida är som följer.http://www.gothailand.com/hotels/krabi/frameme.php?page=/phi-phi-hotel/

Vill du kolla upp det eller så kan det bokas via internet. Fick inet riktigt hum om priset men kanske typ 1460 natt/rum.

Hoppas att livet lever för övrigt.

Kram Magnus