fredag 4 april 2008

Ko Lanta 5 dagar

När vi kom tillbaka från Bangkok och innan jag skulle åka hade jag massor att göra. Dels ville jag säga hejdå till ön, dels avsluta allt i skolan, dels packa och avsluta tiden hos Djíngis och Pio och framförallt säga hejdå till gänget (alla utom Marie som vi saknar i Sverige). Jag åkte till jobbet tidigt varje morgon och kom hem sent. Alla eleverna skulle ha många dokument med sig tillbaka och trots att jag hade börjat i god tid hade jag mycket kvar. Man lär sig aldrig utan sparar mycket till sista stund. På fredagen när jag gick hem från jobbet kändes det bra. Jag var klar med allt. På fredagen packade jag mina sista saker. Vi, jag Cathrine och Mia träffades en sista gång på Mias altan. Här drack vi några öl, skrattade och snackade skit. Jag brände också alla våra bilder till Cathrine. Nu har vi 5000bilder och alla frågar vi oss vad ska vi göra med dem? Vi insåg att vi skulle bli lite sena till middagen och drog sedan iväg till Cast Away där alla satt och väntade iförda våra kinahattar. Det var mysigt att alla utom Susanna och Marie var samlade en sista gång. Björn och Mats var också med och det var jag, Torgerd och Mia som avtackades. Vi tittade tillbaka, pratade minnen, åt gott, skrattade och bjöd in varandra till våra orter i Sverige. Vi drog vidare till vår strand och till där vi var ute och åt första skolträffen dvs Ocean View. En mamma kom fram och tackade och det kändes bra. Vi drack några drinkar och tvingade i Mia Samsong. Det var dags såhär i sista stund. Det är nog inget hon kommer att köpa med sig hem. Vi gick stranden bort till Muuk bar och under denna streckan slarvade jag bort mina skor. Säkert ingen som känner mig som är förvånad över det men jag fick snällt gå tillbaka och leta dagen efter. Detta är ju mina Ko Lanta skor. Jag, Jennie, Mia och Cathrine höll ut till klockan halv tre och sedan var det läggdags.

Morgonen därpå var jag uppe i ottan. Jag skulle packa det sista, leta efter skor, checka ut, beställa fotlänkar av Pio och lämna tillbaka moppen innan bussen kom klockan 12.40. Dessutom ville jag ha tid att spendera på long beach med Mia och Cathrine mest för att njuta in i det sista. Det var härligt att få tillbringa en stund i detta vatten en sista gång. Detta har ju lite varit vår helgutgångspunkt. Det har också varit en plats för mig och Per, en plats för nyår och en plats där jag har ett gott minne ifrån när jag hoppade från longtailbåten direkt ner i djupt vatten. Denna platsen kommer jag sakna och jag hoppas att jag återkommer. Jag sa hejdå till Cathrine och Mia på stranden och även Susanna tittade förbi. Det var ett sorgligt hejdå.

Inga kommentarer: