måndag 17 december 2007

Mopedåkning runt ön

Ja då var det dags för mig att lära mig köra motorcykel. Det ska tillägas att jag knappt kört moped innan men tyckte nu att det var dags efter nästan två månader på ön. I fredags direkt efter jobbet drog Katrine med mig in till Saladan för att hyra och övningsköra. Marie hängde också på vilket var bra och vi körde lite på en öde väg för att testa. Jag hyrde bara en automatare för ju mindre som kunde distrahera desto bättre. Det gick mycket bra, höll på att köra in i Katrine en gång när vi nästan stod stilla, körde en gång mot stopp och över samma gupp två gånger men annars gick det prima. Jag körde själv bort mot longbeach för att komma in i det och det kändes helt fantastiskt och som en stor frihet att ta sig runt på egen hand. Dagen efter var vi uppe med tuppen eller iallafall om man rättar sig efter Skalman och åkte ner mot Miamibeach. Mia satt bak på moppen och tro det eller ej körde jag nog säkrare med någon bak, det är precis som om man skärper till sig när man även ansvarar för någon annan. Vi ställde oss vid ett hotell och gick sista biten ner. Så här långt ner hade vi inte varit innan men det var jättefint. Vi tog en varsin juice och la oss på beachen. Därefter begav vi oss upp till en batikaffär innan vi satte oss på viewpoint och åt lunch. Härlig utsikt ner mot östra sidan och mycket god mat. Vi suttade vidare men det var väldigt brant så våra medresenärer fick gå en bit innan vi körde vidare till Mangroveträsken. Nu var det Mia som körde och jag fick sitta bak. Det gick galant som om hon aldrig gjort något annat.

Här, i träsket fanns det gott om krabbor och ödlor. Vi avslutade vår moppedag på ett tyskt caf'e med jättesmariga kakor. Riktigt härlig dag. På kvällen gick vi ut för att äta. Det var alkoholförbud fredag och lördag på grund av valet men det verkade inte alla ta fasta på. Stackars resturangägaren fick sköta hela resturangen själv men efter ett tag förstod vi inte varför han hade någon personal överhuvudtaget. Han skötte det utmärkt själv. Jättetrevlig man som dessutom hade en valp som bara var 2 veckor. Ursöt.

På söndagen var vi uppe med samma tupp och körde ner till Oldtown för att ta båten över till Ko Bubu. Flera med mig trodde att det var den ön som bara låg 1km från piren men tji fick vi. Detta var ingen direkt höjdar båttur fast ändå. Vågorna sköljde över båten, vi blev dyngsura och det gungade ordentligt. Våra två styrmän garvade mest åt oss och tänkte säkert dumma feranger men det var en minnesvärd tur. Väl på Ko Bubu sken solen och det var helt klart värt det. Det var bara vi där, fina stränder och klarblått vatten. Vi stannade där i ett par timmar. Badade, solade, tittade på strandfynd, fotade ödlor mm. Här ute fanns det också boende för mellan 60+120kr natten per bungalow och planerna smiddes på hemvägen att kunna åka hit igen. När det började blåsa upp tog vi båten tillbaka men då gled vi in på vågorna. Vi letade upp en härlig resturang vid namn Mango bar där vi kunde få jättegoda sallader och där det även här fanns mysiga rum innan vi bagav oss hemåt och lämnade tillbaka moppen. Helt klart värt varenda krona och vi hade en toppenhelg allihopa. Tack Katrine för hjälpen och tålamodet med oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Det låter som som att du har det riktigt skönt. Jag är ganska avis kan jag säga.

Hälsa Per och de andra som kommer och beslker dig! Jonas hälsar

Kramar Madde